Archive for november 2013

Du er aldrig længere væk fra lykken end et bevidst åndedrag.

27. november 2013

At opleve lykke jævnligt og kunne holde den i flere dage i træk kræver øvelse. Det lærte jeg under mit arbejde med at komme ud af depression og stress. Jeg fandt og fik kontakt med lykken i mig.

Lykke er ikke afhængig af noget uden for en selv. Jeg opdagede, at lykken var noget, jeg kunne komme i kontakt med – inde i mig selv. Lykke er en tilstand, som vi altid bærer i os. Når vi ubevidst samstemmer os med den, opdager vi, at vi er lykkelige, ved at kroppen fyldes af en uudsigelig glæde.

Da jeg kom i kontakt med lykketilstanden og opdagede, at den ikke havde noget med glædesfølelsen at gøre, begyndte jeg at øve mig i at sanse lykketilstanden.

Jeg øvede mig på at sanse, beskrive og blive bevidst om, hvordan lykketilstanden føltes for mig; jeg undersøgte den igennem min krop, hvilke tanker den bragte med sig, hvordan den føltes i kroppen. Jeg samlede på sanseindtrykkene, som var med til at identificere lykken for mig.

Der findes ikke noget kvikfix til varig lykke. Min oplevelse af lykke er ikke magen til andres. Lykke opleves og sanses forskelligt for hver af os. Lykken kommer af at arbejde med sig selv, at komme i kontakt med sit inderste selv. Og det tager tid. Det er tiden værd, for jeg kan love dig, at det er fantastisk at kunne manifestere lykken, når du vil. Når lykken er fraværende, har du har glemt, hvem du virkelig er. (Se mit forrige indlæg på bloggen).

Når vi bevidst har trænet os i at opleve de små stunder af lykke, bliver vi lidt efter lidt dygtigere til at holde den rette fokus i længere tid og dermed forlænge lykkefølelsen ganske betragteligt. Så lev taknemmeligt, vær bevidst om lykketilstandens fine signaler og træn dig i at holde lykkens fantastiske tilstand i din bevidsthed.

Du er ikke længere væk fra lykken end et bevidst åndedrag! – Når du opdager, at du ikke har kontakt med lykken, ved du, at det skyldes, at du ikke har kontakt med dit inderste selv, men i stedet har identificeret dig med den rolle, du varetager her og nu. Når du har trænet, sanset og forstået, hvordan lykketilstanden opleves af dig, kan du følge min opskrift på at tage kontakt med lykken:

  1. Tag et dybt og bevidst åndedrag, som centrerer dig i dit inderste selv.
  2. Samtidig forestiller du dig, at kroppen føles på samme måde, som når du er lykkelig.
  3. Kæd det sammen med følelsen af taknemmelighed. Så vil du alt efter engagementet opleve lykken komme til dig.
  4. Øv dig dagligt. Så vil du opnå at være lykkelig i længere og længere tid.

I dag bestemmer jeg selv i 60-80% af tiden, om jeg vil være lykkelig. Jeg har det vanskeligst, når jeg har identificeret mig med raseri. – Med bevidst træning vil du også kunne opnå mindst 60-80% og undervejs opdage dine svagheder. Fordelen ved at være lykkelig er, at det er hele besværet værd.

Jeg ønsker dig god rejse mod lykke og kærlighed. – Ha’ en dejlig dag!
Kim Achen, Foredragsholder, IdentitetsCoach® – Ekspert i at skabe et liv og miljø uden stress.

#Lykkelig #taknemmelighed #lykkeudenstress

Reklamer

Du er skabt til at være lykkelig.

20. november 2013

Vi er født umiddelbare, lykkelige og nysgerrige. Det er vores naturlige tilstand. Når vi begynder at give vores tanker og følelser værdi af sandhed, dvs. når vi identificerer os med dem, går det galt.

I dag ved vi, at vores underbevidste tanker og følelser påvirker hinanden gensidigt. Når vi er glade, så vil alle vores tanker være positive. Sætter du dig for at tænke positive ting, vil du automatisk få følelser, der passer til dine tanker. Det omvendte sker, når dine tanker eller følelser er negative.

Vi begynder at identificere os med vores tanker og følelser samtidig med, at vores personlighed/ego dannes omkring 4-6 års alderen. Det er i denne proces, det går galt. Personligheden bliver et fængsel for den, vi fødes som. Personlighedstrukturen dannes ud fra, hvordan kulturen og forældrene agerer under vores opvækst.

Ved at holde fast i vores medfødte selv og selvets medfødte egenskaber vil det være muligt at skabe en personlighed, der er helt transparent for vores selv. Personligheden er en vigtig brik for mennesket, så det kan udtrykke sit virkelige selv. Personligheden er det redskab, som erhverver alle de kompetencer, vi har eller ønsker at skaffe os.

Det er et enkelt element, som gør vores personlighed til et fængsel – nemlig det, som vi er overbeviste om er sandt. Det kaldes overbevisninger. De dannes for at beskytte os; vi adopterer dem fra de omgivelser, vi gerne vil accepteres af. Det er med andre ord kulturen og vores forældre, der former vores personlighed, så den bliver til et fængsel, hvor vores overbevisninger er fængselstremmerne.

Vi bliver født med en identitet, vi ikke kan udtrykke verbalt. Når du ser et nyfødt barn i øjnene, oplever du denne identitet. Du oplever den på nært hold i barnets første leveår, hvor det udfolder sin identitet næsten 100%.

Barnets identitet er dit sande selv. Det indeholder nogle meget få kerneværdier og et ukompliceret formål med at være til lige nu. Kroppen er dets udtryksform, og i de første år er det et paradis at være barn. Hjernen er endnu ikke klar til at udtrykke en fast personlighed, fordi de første kompetencer består i at mestre kroppens bevægelser og opleve verden omkring sig. Derfor tager personlighedsdannelsen først rigtig fart fra 5-årsalderen.

Personlighedsdannelsen bestemmer, hvordan du kommer til at opleve dit liv. Personligheden bestemmer, hvordan dine tanker og dermed dine følelser bliver – eller omvendt, alt efter om du af natur har en overvejende intellektuel eller følelsesmæssig tilgang til verden omkring dig.

Hvis der er uoverensstemmelse mellem dit sande selv og din personlighed, vil du mærke, at du ikke kan holde på lykken i dit liv, uanset hvad der sker. Personligsudvikling betyder at skabe overensstemmelse mellem dit sande selv og din personlighed. Det er lettest, når vi er børn, fordi vores selvbillede som voksen afhænger meget af, hvad omgivelserne mener.

Personligudvikling betyder, at du hele tiden må være opmærksom på, hvad du er overbevist om; hver eneste mening, du udtrykker, hver eneste handling, du udfører, må du kende baggrunden for. Du må fornemme dybt i dig selv, om den er i overensstemmelse med dit sande selv.

Personligsudvikling handler altså om en tilpasning til den, du virkelig er, uden nogen tilpasning til kulturelle betingelser.

Når din personligsudvikling er fuldbragt, når din personlighed er transparent og fri af fængselstremmer, vil du kunne udtrykke dit sande selv og altid være lykkelig, uanset hvad der faktisk sker i livet. Du vil have overskud og gennemslagskraft til at løse dine udfordringer i livet. Andre vil opfatte dig som en god og kær ven. Du vil være kærligheden selv.

Det er en proces, som jeg vil kunne hjælpe dig med. Når vi oplever ubalance mellem vores sande selv og personligheden, har vi alle brug for støtte.

De første skridt, du må tage, er:

  • Skab overblik over din situation. Jeg anbefaler, at du bruger en coach, som du har tillid til og ikke kender på forhånd.
  • Lær at meditere. Afprøv gerne flere metoder og vælg så den, du føler virker. Lås dig ikke fast på en metode. Den vil ændre sig, efterhånden som du udvikler din kontakt med dit sande selv.
  • Tag dig selv alvorligt. Problemer og sygdomme opstår, fordi vi ikke tager os selv alvorligt. Tag dit sande selv alvorligt.

Jeg ønsker dig god rejse mod lykke og kærlighed. – Ha’ en dejlig dag!
Kim Achen, Foredragsholder, IdentitetsCoach® – Ekspert i at skabe et liv og miljø uden stress.

#lykkelig #identitet #personligudvikling #IdentitetsCoach®

Myten om arbejdsbyrden som stressfaktor

18. november 2013

Undersøgelser viser, at det ikke er mængden af arbejde, der er årsagen til at vi får stress. Det er arbejdsmiljøet som vi reagerer på siger undersøgelsen. Den peger på lederen som den størreste enkelte årsag. Det er der ikke, så meget nyt i, men er det arbejdsmiljøet eller er det vores forhold til arbejdsmiljøet som gør os stressede?

Efter min erfaring, gik jeg ned med stress, fordi at arbejdsbyrden blev større og det medførte problemer, så det ikke var sjovt længere. Over tid oplevede jeg, at jeg reagerede voldsommere og voldsommere på problemerne indtil jeg til sidst brød sammen.

Når jeg idag analysere mig selv for at forstå, hvad der skete, så er jeg sikker på, at hele stressproblematikken er blevet vendt på hovedet. I dag findes der ikke så mange farlige fysiske årsager som kan sætte os i alarm beredskab.

I dag skal stressårsagen findes i det psykiske, det vil sige i vores mentale og følelsesmæssige natur. Grunden til at jeg mener dette. Er det faktum at vores fantastiske krop sanser noget udenfor os og omsætter det sansede til noget der har betydning for dig.

Spørgsmålene er:
Hvad er det som giver dig den betydning, som du tilsyneladende giver det sansede?
Hvorfor giver du det, du sanser det den betydning?

Din hjerne er struktureret på den måde, som du finder er sandheden for dig og alle impulser som kommer til dig bliver vurderet udfra, hvordan du har det, Hvad du tænker om dig selv og den situation du er i.

Hovedproblemet i modernede mennesker stress er, at vi er så meget i hovedet og at vi tillægger vores følelser og tanker en så stor sandhedsværdi.

Forskning viser os idag, at din underbevidsthed producerer de tanker og følelser, som passer den tanke eller følelse du fokuserer på. Denne viden har meget større indvirkning på din forståelse af dig selv. Dette aspekt vil jeg komme ind på en anden gang, da det er større end som sådan.

Føler vi os presset, så dukker der tanker op om presset, samtidig søger vores intellekt efter en årsag. intellektet er knyttet til vores venstre hjerne del. Den kikker udenfor os selv og bagud i tid. Der siger vi, at den og den ydre årsag er skyld i vores tilstand. Dette ræsonnement bygger på et forkert udgangspunkt.

Udgangspunktet var den ydre handling, men vi ser bort fra, at det er os selv der tillægger betydningen ind i handlingen. Det sker udfra, hvordan vi opfatter os selv i konteksten. Det er det, der afgør om vi aktivere stressresponsen i kroppen.

Fokuser på det du vil have og du skaber det. Oplever du stress, så fokuser på den følelse du vil have og tænk på de tanker du vil tænke. Dette kan kræve en del øvelse. Indsatsen vil give dig overskud i hverdagen og vil hjælpe dig med forbygge stress og være med til at skabe dig et væsentlig bedre liv.

Jeg ønsker, at din dag bliver dejlig.
Kim Achen, IdentitetsCoach og StressCoach – Ekspert i at skabe et liv og miljø uden stress.

#stressmyter #stress #Stresscoaching #Identitetscoach

Myter om stress er der mange af.

14. november 2013

Dagens myte som jeg vil omtale udspringer af en debat på en af mine kollegaers sider. Myten handler om motion. Udtalelsen var, “når jeg føler mig “stresset”, så løber jeg mig en god tur. så jeg får brændt adrenalinen af.” Dette er sandt, hvis du ikke er stresset, men føler dig presset.

Denne myte er livsfarlig og det ser vi, når unge stærke mennesker med meget god kondition falder om på diverse sportspladser med hjertestop. Mine tanker går til dem som er ramt af denne tragedie.

Myten eksisterer, fordi vi ikke forstår vores kropsfunktion. Hvad sker der, når du tager en løbetur, her tager jeg det for givet at du løber regelmæssigt og du kun føler dig presset. Du har måske forhøjet niveau af adrenalin i blodet og du løber og synes at du har det bedre.

Ja du brænder adrenalinen af. Den gode følelse opstår, fordi kroppen producerer følgende hormoner endorfin, serotonin og dopamin, så du føler dig godt tilpas.

Når du er rigtig stresset er der flere hormoner i spil og nu er kroppens system gearet på en helt anden måde end før. Rigtig stress opstår når vi er føler os presset i så lang tid at kroppen producerer mere kortisol for at give dig den fornødne energi. Kortisol tilpasser kroppen til “langvarig” stress.

Løbeturen giver nu et helt andet og mere skadeligt resultat. Kortisol brændes ikke af ved at løbe, men kroppen øger sin produktion af hormonet samt adrenalin og noradrenalin, så niveauet stiger i kroppen, hvis du har rigtig stress. Når du løber, fortæller du nervesystemet, at der er fare på færde. Så løbeturen bringer dig hurtigere ind i en kronisk stresstilstand, med alle de destruktive virkninger det har på vores krop. Nu vil produktionen af endorfin, seritonin, og dopamin virke som et forbigående plaster på såret istedet for at give en varig ændring i kroppens kemi.

Derfor er den bedste motionform for rigtige stressede en god gåtur. Stressede mennesker vil opdage at få det bedre ved at gå og derigennem efterhånden genoprette livslyst og livsglæde.

Jeg ønsker dig en dejlig dag.
Kim Achen, IdentitetsCoach og StressCoach – Ekspert i at skabe et liv og miljø uden stress.